Praktyka

Słuchaj innych tak, jakbyś był gąbką, która chłonie wypowiadane słowa. Niech twój umysł będzie spokojny i przyjmuje to, co słyszy. Nie formułuj w głowie odpowiedzi, dopóki ktoś cię o nią nie poprosi lub o ile nie jest potrzebna.

Przypominajki

Umieść w odpowiednich miejscach hasło „To, co słyszysz chłoń jak gąbka” lub symboliczne obrazki – ucho lub gąbkę.

Ta nieformalna medytacja uwalnia od niepokoju, związanego z napięciem i wymyślaniem tego, co mam odpowiedzieć. Uwalnia od dawania rad i oceniania. Tylko słuchaj i słysz, dokładnie słysz co mówi osoba, której słuchasz.

Czy zaobserwowaliście różnice, kiedy cała wasza uwaga była w słuchaniu innej osoby a nie zajmowaniu się wymyślaniem odpowiedzi?

A może praktyka okazała się trudna?! Nasze nawyki są bardzo silne i bywa i tak, że ciężko je okiełznać.

Czy słuchając naprawdę udało wam się dostrzec czy zrozumieć coś poza słowami? Tłumione łzy, czy skrytą złość?

A może aktywnie słuchając zauważyliście jak nieświadomie i zupełnie mimowolnie zaczynacie myśleć o innych sprawach, myśli biegną do listy zakupów lub ku kolejnemu spotkaniu?

Czy będąc skupionym na rozmówcy odczuliście może rodzaj wewnętrznego nieporuszenia, pośród pędzącego świata?

Czy zbliżyliście się do kogoś, zrozumieliście kogoś lepiej, głębiej?

Jak to było uważnie słuchać?

„Aktywne słuchanie jest samo w sobie terapeutyczne i, żeby je stosować, nie potrzebujesz dyplomu z psychologii.”

Dr Jan Chozen Bays

Koszt: Bezpłatnie